הפינה של חני

טיפים לחיים הטובים

Facebook
RSS

אף פעם לא חשבתי להגיע למצב שנדבר על נושא זה בחיי היומיום, אך לאחרונה אנו קוראים בחדשות ערוץ 2 ובאינטרנט, בעיתונים ושומעים ברדיו על מקרי אלימות ופשע שקורים בין בני נוער בסביבת בית הספר, ברחוב, ואפילו בתוך כיתות הלימוד.

חבורת נערים תקפו גבר בשעות הלילה, תלמידי בית ספר תקפו בן כיתתם ודקרו אותו, תלמידות התנפלו על אחת הבנות בתוך בית הספר וכמעט הרגו אותה במכות ובעיטות ועוד… מה קורה כאן, לאן הגענו ואיפה אנחנו חיים?!

בשנים האחרונות היינו עדים לכמה מקרי אלימות קשים בין בני נוער ישראליים, כמה מהם הובילו למקרי מוות ופגיעות קשות… ולמה כל זה? אני שואלת את עצמי מה קורה במדינה הנחמדה, הקטנה והמקסימה שלנו? מה התחיל להשתבש בנו ובחינוך של ילדינו? מה מוביל אותם למצבים כאילו של אלימות? ומה הגורם לכל זה… הרבה שאלות ומחשבות שעולות בראש לא רק לי בטח לכולנו ולכל מי שאוהב את הילדים שלו יותר מכל דבר אחר!

כעת אני כותבת וחושבת האם לשלוח את הילד שלי מחר למסיבת יום הולדת של חברו הכי טוב שנערכת באחד המועדונים של העיר הסמוכה? עולים מחשבות בראש שחס וחלילה תתחיל איזו קטטה שם בחוץ, נערים אחרים יתקפו אותם ועוד מחשבות כאלו שלא מפסיקות להפחיד ולהדאיג אותי… למרות שבסוף אני אסכים שילך למסיבה אך בטוח שלא אהיה רגועה לדקה אחת עד שיחזור הביתה בריא, שלם ומאושר…

ישנה תיאוריה חברתית המדגישה "שבני נוער לומדים אלימות מהסביבה שבה הם חיים" – הנחה זו מבוססת על כך שאנשים לומדים אלימות באותו אופן שבו הם לומדים דפוסי התנהגות אחרים. תהליך הלמידה הראשוני מתחיל מהמשפחה כאשר חלק מההורים מעודדים את ילדיהם להתנהג באלימות כנגד אחרים במצבים מסוימים מגיל מאד צעיר ומבקשים שלא יהיו קורבנות של אלימים אחרים. בנוסף, חשיפתם של הילדים לחומרי המדיה המלאים בקטעי אלימות כמו ערוצי הטלוויזיה המציגים סרטי אקשן ואלימות שפוגעים בילד ובנער וכמובן משחקי הפלייסטיישן והמחשב שבהם הילד נחשף להתנהגות אלימה ותוקפנית שאותה הוא יכול ללמוד בקלות.

לפעמים סיבות אחרות יכולות להוות גורם משמעותי אחר לאלימות בקרב בני נוער כמו רגשות נחיתות בבית, בכיתה או בין בני גילו כאשר ישנו ילד אחר המועדף יותר ממנו, בעיות חברתיות, משפחתיות וסוציאליות כמו למשל סכסוך בין ההורים, בעיות כלכליות קשות המונעות מהילד למשל להשתתף בחוגים מסויימים ועוד….

נער אלים יכול להיות קורבן של אלימות אם זה במשפחה, בכיתה, בין בני גולו וכו'… אך מי יכול לדעת את זה כי אנו ישירות מאשימים אותו שהוא "פושע" … אפילו מערכת החינוך לפעמים לא מנסה לטפל בילד כזה ושולחת אותו לאחד ממוסדות הלימוד שבהם נמצאים נערים "פושעים" אחרים – מה שיכול לגרום לו להאמין שהוא כן פושע ואלים ולא מנסים לפתור את הבעיה כי אין הרבה כלים שיעזרו למערכת החינוכית אם זה בית הספר, המנהל או אפילו העובדת הסוציאלית כך שיוכלו לסייע לאותו נער ולהבין מה הבעיה שממנה נבעה האלימות כדי לנסות ולפתור אותה…

אנו חייבים ללמד ולחנך את ילדינו לא להיות אלימים, במקרה וילדך בגן קיבל מכה מאחד הילדים לנסות להבהיר לו שלא יחזיר לו במקביל אלא שיתלונן למורה ובתורה היא צריכה ללמד את הילד שהיכה לא לחזור על אותה טעות כי אחרת הוא "ייענש" – אם כל אמא ואבא לימדו את הילד שלהם בגיל הגן ואפילו לפני לא להכות ולא להחזיר למי שהיכה (נכון שזה קורע את הלב) אך אולי באמת בסוף נגיע לחברה אידיאלית בלי אלימות ובלי מכות…


מתנות עובדים לפסח 2024 – אילו טרנדים מובילים השנה ?

חג הפסח נתפס בתרבות העסקית כמועד מתאים במיוחד לביטוי הוקרה ...

5 יתרונות בריאותיים של קפה

קפה הוא אחד מהמשקאות הפופולאריים בעולם ואחת התעשיות הרווחיות בכלכלה ...

נוירופידבק: אימון מוחי לשיפור איכות החיים

נוירופידבק: אימון מוחי לשיפור איכות החיים מה זה נוירופידבק? נוירופידבק, או משוב ...

מחסור צפוי במוצרי מטרנה – מה המשמעות של חריגה מיקרוביאלית ולמה אין סיבה לדאגה?

אז מה (שוב) קרה במטרנה? באמצע יולי 2023 עדכנה חברת מטרנה ...

אינטרנט בסיבים אופטיים – איך זה עובד?

בעידן שבו אנו חיים, כולנו רגילים פחות או יותר ליהנות ...

אלבום טיולים

יצירת אלבום טיולים היא דרך נפלאה לשמר זיכרונות יפים ולשתף ...